The Sacrament of Holy Matrimony in the Romanian Orthodox Church/ Taina Cununiei in Biserica Orthodoxa Romana
The Sacrament of Holy Matrimony is one of the seven sacraments observed by the Orthodox Church. The beauty and richness of this service are steeped in tradition and symbolism and have remained unchanged through the centuries. The rituals you will observe have special meaning and significance. Each is performed three times to honor the mystical presence of the Holy Trinity. Within the Orthodox theology of the Sacrament, it is God who unites the couple to become one and, in mutual love and understanding, live a Christian life together. Thus, there is no exchange of vows; rather, the conjugal union is blessed by Christ through the church. God’s grace is imparted to them to live together in His love, mutually fulfilling and perfecting each other. The sacrament is divided into two distinct parts: The Service of Betrothal and the Service of Crowning.
Taina Sfintei Căsătorii este una dintre cele șapte taine observate de Biserica Ortodoxă. Frumusețea și bogăția acestui serviciu sunt pline de tradiție și simbolism și au rămas neschimbate de-a lungul secolelor. Ritualurile pe care le veți observa au și o semnificație deosebită. Fiecare este interpretată de trei ori pentru a onora prezența mistică a Sfintei Treimi. În cadrul teologiei ortodoxe a Tainei, Dumnezeu este cel care unește cuplul pentru a deveni unul și, în dragoste și înțelegere reciprocă, să ducă o viață creștină împreună. Astfel, nu există schimb de jurământuri; mai degrabă, unirea conjugală este binecuvântată de Hristos prin biserică. Harul lui Dumnezeu le este împărtășit să trăiască împreună în dragostea Sa, îndeplinindu-se reciproc și perfecționându-se reciproc. Sacramentul este împărțit în două părți distincte: Serviciul de logodnă și Serviciul de încoronare.
THE SERVICE OF THE BETROTHAL/ Serviciul Logodnei
The Betrothal Service is comprised of petitions, prayers, and the exchange of rings. The service begins with a litany of petitions for the peace of the world and the spiritual welfare of the bride and groom. The Priest petitions God for His blessings of the rings and thrice blesses the couple with the rings, saying “The servant of God, (groom’s name,) is betrothed to the handmaiden of God, (bride’s name,) in the name of the Father and of the Son and the Holy Spirit.” The blessing alternates between the bride and groom symbolically entwining their lives. The Exchange of Rings He then places the rings on the right hands of the bride and groom. While the final prayer is being read, the Sponsor (Nas) exchanges the rings three times, witnessing the expression of the two lives being entwined as one by the Grace of the Holy Trinity. The rings are placed onto the fingers of the right hand. As a closing prayer is offered, the agreement is sealed, and the rings assume new meaning in that God Himself has decreed the marriage.
Serviciul de logodnă este compus din petiții, rugăciuni și punerea inelelor . Slujba începe cu o ectenie pentru pacea lumii și bunăstarea spirituală a mirilor. Preotul îl roagă pe Dumnezeu pentru binecuvântările sale ale inelelor și de trei ori binecuvântează cuplul cu inelele, spunând „Robul lui Dumnezeu (numele mirelui) este logodit cu roaba lui Dumnezeu (numele miresei) în numele Tatălui și a Fiului și a Duhului Sfânt. ” Binecuvântarea alternează între mirii care împletesc simbolic viața lor. Apoi plasează inelele pe mâinile drepte ale mirilor. În timp ce se citește rugăciunea finală, Se schimbă inelele , asistând la expresia celor două vieți care sunt legate între ele prin Harul Sfintei Treimi. Inelele sunt așezate pe degetele mâinii drepte. Dupa rugaciunea de încheiere, acordul este pecetluit, iar inelele își asumă un nou sens prin faptul că Însuși Dumnezeu a decretat căsătoria.
THE SERVICE OF THE CROWNING/ Slujba Cununiei
The Service of the Crowning is the wedding proper. It is comprised of five major elements: The Prayers; The Crowning; The Scripture Readings; The Common Cup; and The Dance of Isaiah. The bride and groom are handed candles, which they hold throughout the ceremony. The candles symbolize the spiritual willingness of the couple to receive the light of Christ, who will bless them through this sacrament and guide them throughout their life together. The Prayers - the Great Litany is offered by the priest, followed by three prayers. The prayers ask God to place the bride and groom into the company of holy couples from the Old and New Testaments and to “bless them...protect them...and remember them.” The right hands of the couple are joined and the Priest asks God to join them in one mind and one flesh. Their hands are kept joined throughout the service to symbolize their unity.
Serviciul încoronării este nunta propriu-zisă. Acesta cuprinde cinci elemente majore: Rugăciunile; Încoronarea; Lecturile Scripturii; Cupa comună; și Dansul lui Isaia. Mirilor li se înmânează lumânări pe care le țin pe toată durata ceremoniei. Lumânările simbolizează disponibilitatea spirituală a cuplului de a primi lumina lui Hristos, care îi va binecuvânta prin acest sacrament și îi va îndruma pe tot parcursul vieții lor împreună. Rugăciunile - Ectenia Mare este rostita de preot, urmată de trei rugăciuni. Rugăciunile îi cer lui Dumnezeu să-i așeze pe miri în compania cuplurilor sfinte din Vechiul și Noul Testament și „să-i binecuvânteze ... să-i protejeze ... și să-i miluiasca”. Mâinile drepte ale cuplului sunt unite și Preotul îi cere lui Dumnezeu să li se alăture într-o singură minte și un singur trup. Mâinile lor sunt ținute unite pe tot parcursul slujbei pentru a simboliza unitatea lor.
The Crown/Coroana
The crowns (Coroana) symbolize the glory and honor that God will bestow upon the couple during the sacrament. The crowns are joined by a ribbon that symbolizes the unity of the bride and groom in the presence of Christ, who joins them together. The Priest places the crowns on the bride’s and groom’s heads, then the Sponsors exchange the crowns three times over the couple as a symbol of complete union. The bride and groom are crowned as the king and queen of their kingdom, the home, which they will rule with wisdom, justice, and integrity.
Coroanele simbolizează gloria și onoarea pe care Dumnezeu le va acorda cuplului în timpul sacramentului. Coroanele sunt alăturate de o panglică care simbolizează unitatea mirilor în prezența lui Hristos, care le unește. Preotul așează coroanele pe capul mirilor și mirelui, apoi sponsorii schimbă coroanele de trei ori peste cuplu ca simbol al unirii complete. Mirii sunt încoronați ca regele și regina regatului lor, casa pe care o vor conduce cu înțelepciune, dreptate și integritate.
The Scripture Readings/ Citirea Scripturii
There are two readings from the New Testament. An excerpt from St. Paul’s Epistle to the Ephesians (5:20-33) is read, expressing the strength and sacrifices required of a husband and wife, advising them to have unconditional love and service to one another and a marriage “holy and without blemish.” The second reading from the Gospel of St. John (2:1–11) relates the story of Christ at the wedding in Cana of Galilee, when Christ blessed the institution of marriage and performed the first of His miracles, transforming water into wine.
Există două lecturi din Noul Testament. Se citește un extras din Epistola Sfântului Pavel către Efeseni (5: 20-33), care exprimă puterea și sacrificiile cerute de soț și soție, sfătuindu-i să aibă dragoste necondiționată și slujire unul altuia și o căsătorie „sfântă și fără cusur." A doua lectură din Evanghelia după Sfântul Ioan (2: 1-11) relatează intimplarea cu Hristos la nunta din Cana Galileii, când Hristos a binecuvântat instituția căsătoriei și a săvârșit prima minune a Sa, transformând apa în vin.
The Common Cup/Cupa comuna
In remembrance of this miracle, the priest brings a common cup of wine which the bride and groom sip three times, promising thereafter to share everything in life. The “Common Cup” symbolizes that the couple will share every joy and sorrow and that their joys will be doubled and their sorrow halved. They will always drink from the same cup of life, with faith in God, and honor and fidelity to one another.
În amintirea acestui miracol, preotul aduce o ceașcă obișnuită de vin pe care mirii o sorb de trei ori, promițând după aceea să împartă totul în viață. „Cupa comună” simbolizează că cuplul va împărtăși fiecare bucurie și întristare și că bucuriile lor vor fi dublate și întristarea lor înjumătățită. Ei vor bea întotdeauna din același pahar al vieții, cu credință în Dumnezeu și onoare și fidelitate unul față de celălalt.
The Dance of Isaiah/ Dansul lui Isaia
The Priest, holding the Holy Gospel in the right hand, leads the couple in a ceremonial walk circling the center table on which the Cross is placed. They are now taking their first steps as husband and wife. The Church, in the person of the Priest, leads them, representing that they will walk through life with the Gospel and the Cross as their center. They are accompanied by their Sponsors who will support them throughout their married life. The procession is accompanied by the singing of three hymns, the first of which is known as the Dance of Isaiah. This hymn recalls the joy that the Prophet Isaiah felt when he envisioned the coming of the Messiah.
Preotul, ținând Sfânta Evanghelie în mâna dreaptă, conduce cuplul într-o plimbare ceremonială în jurul mesei centrale pe care este așezată Crucea. Acum fac primii pași ca soț și soție. Biserica, în persoana Preotului, îi conduce, reprezentând că vor umbla prin viață cu Evanghelia și Crucea drept centru. Sunt însoțiți de sponsorii lor care îi vor sprijini pe tot parcursul vieții lor de căsătorie. Procesiunea este însoțită de cântarea a trei imnuri, dintre care primul este cunoscut sub numele de Dansul lui Isaia. Acest imn amintește de bucuria pe care a simțit-o profetul Isaia când a imaginat venirea lui Mesia.
The Blessing/Binecuvantarea
In a final prayer, the Priest blesses and removes the crowns, beseeching God to grant the newlyweds a long, happy and fruitful life. He then lifts the Holy Gospel and brings it down between the bride and groom, separating the couple’s joined hands, thus symbolizing that only the word of God should come between them.
Într-o rugăciune finală, Preotul binecuvântează și înlătură coroanele, rugându-l pe Dumnezeu să le ofere proaspătilor căsătoriți o viață lungă, fericită și roditoare. Apoi ridică Sfânta Evanghelie și o aduce în jos între miri, separând mâinile unite ale cuplului, simbolizând astfel că numai cuvântul lui Dumnezeu ar trebui să intre între ele.
m.
The Sacrament of Holy Matrimony is one of the seven sacraments observed by the Orthodox Church. The beauty and richness of this service are steeped in tradition and symbolism and have remained unchanged through the centuries. The rituals you will observe have special meaning and significance. Each is performed three times to honor the mystical presence of the Holy Trinity. Within the Orthodox theology of the Sacrament, it is God who unites the couple to become one and, in mutual love and understanding, live a Christian life together. Thus, there is no exchange of vows; rather, the conjugal union is blessed by Christ through the church. God’s grace is imparted to them to live together in His love, mutually fulfilling and perfecting each other. The sacrament is divided into two distinct parts: The Service of Betrothal and the Service of Crowning.
Taina Sfintei Căsătorii este una dintre cele șapte taine observate de Biserica Ortodoxă. Frumusețea și bogăția acestui serviciu sunt pline de tradiție și simbolism și au rămas neschimbate de-a lungul secolelor. Ritualurile pe care le veți observa au și o semnificație deosebită. Fiecare este interpretată de trei ori pentru a onora prezența mistică a Sfintei Treimi. În cadrul teologiei ortodoxe a Tainei, Dumnezeu este cel care unește cuplul pentru a deveni unul și, în dragoste și înțelegere reciprocă, să ducă o viață creștină împreună. Astfel, nu există schimb de jurământuri; mai degrabă, unirea conjugală este binecuvântată de Hristos prin biserică. Harul lui Dumnezeu le este împărtășit să trăiască împreună în dragostea Sa, îndeplinindu-se reciproc și perfecționându-se reciproc. Sacramentul este împărțit în două părți distincte: Serviciul de logodnă și Serviciul de încoronare.
THE SERVICE OF THE BETROTHAL/ Serviciul Logodnei
The Betrothal Service is comprised of petitions, prayers, and the exchange of rings. The service begins with a litany of petitions for the peace of the world and the spiritual welfare of the bride and groom. The Priest petitions God for His blessings of the rings and thrice blesses the couple with the rings, saying “The servant of God, (groom’s name,) is betrothed to the handmaiden of God, (bride’s name,) in the name of the Father and of the Son and the Holy Spirit.” The blessing alternates between the bride and groom symbolically entwining their lives. The Exchange of Rings He then places the rings on the right hands of the bride and groom. While the final prayer is being read, the Sponsor (Nas) exchanges the rings three times, witnessing the expression of the two lives being entwined as one by the Grace of the Holy Trinity. The rings are placed onto the fingers of the right hand. As a closing prayer is offered, the agreement is sealed, and the rings assume new meaning in that God Himself has decreed the marriage.
Serviciul de logodnă este compus din petiții, rugăciuni și punerea inelelor . Slujba începe cu o ectenie pentru pacea lumii și bunăstarea spirituală a mirilor. Preotul îl roagă pe Dumnezeu pentru binecuvântările sale ale inelelor și de trei ori binecuvântează cuplul cu inelele, spunând „Robul lui Dumnezeu (numele mirelui) este logodit cu roaba lui Dumnezeu (numele miresei) în numele Tatălui și a Fiului și a Duhului Sfânt. ” Binecuvântarea alternează între mirii care împletesc simbolic viața lor. Apoi plasează inelele pe mâinile drepte ale mirilor. În timp ce se citește rugăciunea finală, Se schimbă inelele , asistând la expresia celor două vieți care sunt legate între ele prin Harul Sfintei Treimi. Inelele sunt așezate pe degetele mâinii drepte. Dupa rugaciunea de încheiere, acordul este pecetluit, iar inelele își asumă un nou sens prin faptul că Însuși Dumnezeu a decretat căsătoria.
THE SERVICE OF THE CROWNING/ Slujba Cununiei
The Service of the Crowning is the wedding proper. It is comprised of five major elements: The Prayers; The Crowning; The Scripture Readings; The Common Cup; and The Dance of Isaiah. The bride and groom are handed candles, which they hold throughout the ceremony. The candles symbolize the spiritual willingness of the couple to receive the light of Christ, who will bless them through this sacrament and guide them throughout their life together. The Prayers - the Great Litany is offered by the priest, followed by three prayers. The prayers ask God to place the bride and groom into the company of holy couples from the Old and New Testaments and to “bless them...protect them...and remember them.” The right hands of the couple are joined and the Priest asks God to join them in one mind and one flesh. Their hands are kept joined throughout the service to symbolize their unity.
Serviciul încoronării este nunta propriu-zisă. Acesta cuprinde cinci elemente majore: Rugăciunile; Încoronarea; Lecturile Scripturii; Cupa comună; și Dansul lui Isaia. Mirilor li se înmânează lumânări pe care le țin pe toată durata ceremoniei. Lumânările simbolizează disponibilitatea spirituală a cuplului de a primi lumina lui Hristos, care îi va binecuvânta prin acest sacrament și îi va îndruma pe tot parcursul vieții lor împreună. Rugăciunile - Ectenia Mare este rostita de preot, urmată de trei rugăciuni. Rugăciunile îi cer lui Dumnezeu să-i așeze pe miri în compania cuplurilor sfinte din Vechiul și Noul Testament și „să-i binecuvânteze ... să-i protejeze ... și să-i miluiasca”. Mâinile drepte ale cuplului sunt unite și Preotul îi cere lui Dumnezeu să li se alăture într-o singură minte și un singur trup. Mâinile lor sunt ținute unite pe tot parcursul slujbei pentru a simboliza unitatea lor.
The Crown/Coroana
The crowns (Coroana) symbolize the glory and honor that God will bestow upon the couple during the sacrament. The crowns are joined by a ribbon that symbolizes the unity of the bride and groom in the presence of Christ, who joins them together. The Priest places the crowns on the bride’s and groom’s heads, then the Sponsors exchange the crowns three times over the couple as a symbol of complete union. The bride and groom are crowned as the king and queen of their kingdom, the home, which they will rule with wisdom, justice, and integrity.
Coroanele simbolizează gloria și onoarea pe care Dumnezeu le va acorda cuplului în timpul sacramentului. Coroanele sunt alăturate de o panglică care simbolizează unitatea mirilor în prezența lui Hristos, care le unește. Preotul așează coroanele pe capul mirilor și mirelui, apoi sponsorii schimbă coroanele de trei ori peste cuplu ca simbol al unirii complete. Mirii sunt încoronați ca regele și regina regatului lor, casa pe care o vor conduce cu înțelepciune, dreptate și integritate.
The Scripture Readings/ Citirea Scripturii
There are two readings from the New Testament. An excerpt from St. Paul’s Epistle to the Ephesians (5:20-33) is read, expressing the strength and sacrifices required of a husband and wife, advising them to have unconditional love and service to one another and a marriage “holy and without blemish.” The second reading from the Gospel of St. John (2:1–11) relates the story of Christ at the wedding in Cana of Galilee, when Christ blessed the institution of marriage and performed the first of His miracles, transforming water into wine.
Există două lecturi din Noul Testament. Se citește un extras din Epistola Sfântului Pavel către Efeseni (5: 20-33), care exprimă puterea și sacrificiile cerute de soț și soție, sfătuindu-i să aibă dragoste necondiționată și slujire unul altuia și o căsătorie „sfântă și fără cusur." A doua lectură din Evanghelia după Sfântul Ioan (2: 1-11) relatează intimplarea cu Hristos la nunta din Cana Galileii, când Hristos a binecuvântat instituția căsătoriei și a săvârșit prima minune a Sa, transformând apa în vin.
The Common Cup/Cupa comuna
In remembrance of this miracle, the priest brings a common cup of wine which the bride and groom sip three times, promising thereafter to share everything in life. The “Common Cup” symbolizes that the couple will share every joy and sorrow and that their joys will be doubled and their sorrow halved. They will always drink from the same cup of life, with faith in God, and honor and fidelity to one another.
În amintirea acestui miracol, preotul aduce o ceașcă obișnuită de vin pe care mirii o sorb de trei ori, promițând după aceea să împartă totul în viață. „Cupa comună” simbolizează că cuplul va împărtăși fiecare bucurie și întristare și că bucuriile lor vor fi dublate și întristarea lor înjumătățită. Ei vor bea întotdeauna din același pahar al vieții, cu credință în Dumnezeu și onoare și fidelitate unul față de celălalt.
The Dance of Isaiah/ Dansul lui Isaia
The Priest, holding the Holy Gospel in the right hand, leads the couple in a ceremonial walk circling the center table on which the Cross is placed. They are now taking their first steps as husband and wife. The Church, in the person of the Priest, leads them, representing that they will walk through life with the Gospel and the Cross as their center. They are accompanied by their Sponsors who will support them throughout their married life. The procession is accompanied by the singing of three hymns, the first of which is known as the Dance of Isaiah. This hymn recalls the joy that the Prophet Isaiah felt when he envisioned the coming of the Messiah.
Preotul, ținând Sfânta Evanghelie în mâna dreaptă, conduce cuplul într-o plimbare ceremonială în jurul mesei centrale pe care este așezată Crucea. Acum fac primii pași ca soț și soție. Biserica, în persoana Preotului, îi conduce, reprezentând că vor umbla prin viață cu Evanghelia și Crucea drept centru. Sunt însoțiți de sponsorii lor care îi vor sprijini pe tot parcursul vieții lor de căsătorie. Procesiunea este însoțită de cântarea a trei imnuri, dintre care primul este cunoscut sub numele de Dansul lui Isaia. Acest imn amintește de bucuria pe care a simțit-o profetul Isaia când a imaginat venirea lui Mesia.
The Blessing/Binecuvantarea
In a final prayer, the Priest blesses and removes the crowns, beseeching God to grant the newlyweds a long, happy and fruitful life. He then lifts the Holy Gospel and brings it down between the bride and groom, separating the couple’s joined hands, thus symbolizing that only the word of God should come between them.
Într-o rugăciune finală, Preotul binecuvântează și înlătură coroanele, rugându-l pe Dumnezeu să le ofere proaspătilor căsătoriți o viață lungă, fericită și roditoare. Apoi ridică Sfânta Evanghelie și o aduce în jos între miri, separând mâinile unite ale cuplului, simbolizând astfel că numai cuvântul lui Dumnezeu ar trebui să intre între ele.
m.